Otevřený dopis sborům BJB
Otevřená reakce baptistického sboru v Praze 4 Na Topolce na dopis Vsetínského sboru z 13.dubna 2008
Milé sestry a bratři,
otevřený dopis, který Vsetínský sbor před několika měsíci adresoval všem sborům BJB, se nesetkal prakticky s žádnou slyšitelnou odezvou od sborů či VV BJB. Tuto skutečnost považujeme za smutný doklad stavu BJB v ČR. U vědomí svého vlastního dluhu v této věci jsme se rozhodli napsat následující otevřenou reakci, kterou se chceme nejen připojit k hlasu Vsetínského sboru, ale také apelovat na ostatní sestry a bratry sdružené ve sborech BJB.
Také společenství našeho sboru je znepokojeno situací, ve které se jednota českých baptistů nachází. Domníváme se, že BJB se již několik let postupně odklání od základů své tradice, tak jak jsou mimo jiné formulovány v naší ústavě. V několika následujících bodech bychom rádi upozornili na témata, která dnes považujeme za klíčová.
1)
Zásady a stanoviska:
článek 2. „Písma Starého a Nového
zákona jsou nám primárním pramenem a normou Božího zjevení v Kristu.“
Se znepokojením
sledujeme, jak se v BJB postupně vytrácí solidní biblistika a kritická
teologická práce s Písmem. Domníváme se, že povrchní biblický
fundamentalismus a plytké evangelikální moralizování nemohou takovou práci
plnohodnotně nahradit. Považujeme za alarmující, že se v prostředí BJB stala
normou velmi nízká úroveň teologického vzdělání. Tento stav signalizuje naši
duchovní nezodpovědnost a nezájem o Písmo a domníváme se, že vede na duchovní
mělčinu. Toužíme a voláme po návratu k Písmu, po hlubší teologické práci a
spolupráci.
Biblický teologický
seminář v Pelhřimově, který ostatně SD v Lovosicích nepřijal jako akci
celé jednoty, nepovažujeme za možné a plnohodnotné řešení tohoto stavu. Postrádáme
též spolupráci jednoty s teologickými školami v ČR, zejména
s International Baptist Seminary v Praze – Jenerálce a Evangelickou
teologickou fakultou Univerzity Karlovy.
2)
Zásady a stanoviska:
článek 3. „Jsme součástí v dějinách vzniklé církve Ježíše Krista a vyznáváme víru
v jednoho Boha - Otce, Syna a Ducha svatého.“
Odmítáme snahu
zavádět závazná vyznání víry, která ubírají jednotlivcům i celým sborům svobodu
v jejich rozhodování a vyznání. Baptistické tradici je takové jednání
zcela cizí. Toužíme po plodné a plnohodnotné ekumenické spolupráci se všemi
křesťany. Účelové (a často politicky motivované) sdružování evangelikálních
denominací za takovou plnohodnotnou ekumenu nepokládáme. Zároveň toužíme po
tom, aby byla v širokém ekumenickém rozhovoru našimi představiteli více
hájena a prezentována specifika baptismu.
3)
Zásady a stanoviska: článek 7. „Věříme, že každý místní
sbor má svobodu a odpovědnost hledat a nalézat, co je Kristovou vůlí v jeho
vlastním životě a díle.“
Na základě naší ústavy vnímáme BJB jako účelové sdružení svobodných sborů. V dřívějších dobách bývalo také rozhodnutí SD formulováno jako doporučení sborům. Cítíme, jak se tato původní svoboda, vzájemný respekt a schopnost přijmout odlišnost druhého vytrácí. Nemyslíme si, že by bylo možné vynucovat jakékoli závěry SD sborům mocenskou cestou. Rozhodnutí SD respektujeme a vážíme si jich. Svrchovanou autoritou pro nás ale zůstává Ježíš Kristus, dosvědčovaný skrze Písmo. Hledání a rozpoznávání jeho vůle a vlády, které se děje ve společenství sboru, musí být vždy nadřazeno jiným (světským i církevním) autoritám. Stejnou míru svobody přejeme také ostatním sborům a jsme připraveni s otevřeností přijmout jejich odlišnosti.
4)
Zásady a stanoviska: článek 8. „Zastáváme zásadu
"všeobecného kněžství věřících", podle níž jsou všechny údy sboru
povolány ke službě.“
Vysoce si ceníme biblického principu všeobecného kněžství věřících a proto odmítáme všechny podoby jeho omezování, jako je praxe nadsborové ordinace pro kazatelskou službu, zaměňování VV BJB za jakýsi sborům nadřízený presbyterní orgán či neadekvátní autoritářské pojetí staršovstva a kazatelské služby. K plné kněžské službě byli Kristovou milostí povoláni všichni věřící – muži i ženy, na základě svých duchovních darů, které rozpoznává společenství místního sboru. Nikoli BJB či jiná nadsborová struktura.
5)
Zásady a stanoviska:
článek 9. „Věříme, že vzájemný svazek
uskutečněný v místním sboru vede k vytváření širších svazků mezi sbory a
společenstvími sborů kdekoliv je to možné.“
Baptistické sbory
nemohou žít v izolaci. Také my toužíme po inspirativním a stimulujícím společenství
s dalšími baptistickými sbory nejen v naší zemi. Chybí nám podpora
spontánního mezisborového setkávání, jakož i promyšlená spolupráce
s jinými sesterskými jednotami baptistů v okolních zemích i na úrovni
EBF a BWA. Bohužel se obáváme, že současná podoba BJB je v této věci spíše
překážkou nežli pomocí. BJB nebyla a nikdy neměla být denominací ve smyslu
lidové církve. Postupné opouštění baptistických důrazů, posilování autority VV
BJB a rostoucí vazba na stát ale vedou k transformaci BJB
v denominační útvar. BJB není církev. VV BJB není „vedením církve“. VV BJB
často přestupuje pravomoc, kterou získal od sborů na základě našich řádů. Sjezdem
delegátů neprojednané či odmítnuté návrhy jsou realizovány, na sborech
neprojednané ekumenické dokumenty jsou podepisovány členy VV bez vědomí členů
BJB.
Vyznáváme, že po
mnoha negativních zkušenostech postupně ztrácíme důvěru v současný VV BJB.
6)
Zásady a stanoviska: článek 11. „Hájíme svobodu svědomí,
a proto přijímáme i skutečnost, že mezi námi zůstávají rozdíly.“
Sbory, které jsou
sdruženy v BJB, se navzájem odlišují v mnoha svých důrazech i
životních projevech. Tento stav pokládáme za libý dar Ducha svatého. Zároveň
ovšem se znepokojením pozorujeme, jak je duchovní dědictví baptismu postupně
nahrazováno naddenominační evangelikální teologií.
Domníváme se, že v současnosti je v BJB vyvíjen tlak na uniformitu v otázkách, které považujeme za podružné (typ zbožnosti, eticko-teologické důrazy…) a naopak je oslabována jednota v otázce baptistických zásad. V našich dokumentech však čteme: „Kde existuje společná oddanost Ježíši Kristu a jsou respektovány baptistické zásady, tam ať je vítána i rozmanitost a přijímány odlišnosti.“
Chybí nám rozhovor, ve kterém bychom tříbili a prohlubovali porozumění vlastní tradici. Chybí nám skutečná svoboda a respekt v podružných odlišnostech i shoda v otázkách zásadních.
7)
Zásady a stanoviska: článek 12. „Zasazujeme se o oddělení
církve od státu, jež má svůj základ ve výlučnosti Kristovy vlády v církvi.“
Odmítnutí principu
odluky církve od státu pokládáme za nejviditelnější příznak duchovní krize BJB.
Velmi kriticky vnímáme skutečnost, že je tato věc již několik let některými
členy sborů i VV relativizována. Nikoli pouze vyznavačský křest, ale právě
odluka je historickým myšlenkovým východiskem baptismu. BJB, jakkoli to zní
absurdně a provokativně, ve své současné podobě již není jednotou baptistickou.
Oficiální představitelé BJB rezignovali na nesení této zásady a nepozvedají
prorocký hlas, kterým by navazovali na hlas našich předchůdců(m.j. např.
absencí baptistického příspěvku v uplynulé diskusi o podobě tzv.
církevního zákona). Aktuální téma „narovnání“ mezi státem a církvemi chápeme jako
příležitost pro jasné kritické baptistické stanovisko BJB. Obáváme se ale, že
skutečnost bude docela jiná.
Těsná vazba BJB na
stát přesahuje dobře viditelnou oblast financí a trvale se prohlubuje. Nechceme
na tomto zištném a pragmatickém výprodeji baptismu nést díl odpovědnosti a
proto voláme všechny naše bratry a sestry k změně postojů a k nápravě
věci.
Milé sestry a
bratři,
Dobře si
uvědomujeme, že pro mnohé z vás může být tón i obsah tohoto dopisu obtížně
přijatelný. Rozhodně se nechceme stavět do role „správných baptistů“, kteří povýšeně
kárají své sourozence. Naše slova nejsou projevem nezájmu a odmítnutí BJB, ale
snahou o nápravu. Výše uvedená slova chápeme jako apel také sami pro sebe, pro
svou osobní i sborovou praxi. V mnoha ohledech zůstáváme u polovičatostí,
v mnoha věcech jsme stále dlužníky našich předchůdců.
Přijímáme také
možnost, že naše současné postoje zůstávají v BJB menšinovými. Přijímáme i
možnost, že se v mnoha ohledech mýlíme a rádi se o tom necháme přesvědčit.
Přesto se domníváme, že je důležité, aby také náš hlas zazněl a nebyl oslyšen.
Prosíme všechny sbory i jednotlivce, aby nevnímali tento náš dopis jako pouhé
gesto, ale spíše jako impuls k otevřenému rozhovoru o současnosti a
budoucnosti naší jednoty. Rádi bychom k otevřené reakci povzbudili nejen
ty, kteří se na celou situaci dívají podobně, ale i ty, kteří s námi
nesouhlasí.
S přáním pokoje
a milosti od našeho Pána s Spasitele Ježíše Krista
Sborové staršovstvo z pověření společenství sboru BJB Praha 4 Na Topolce